Duminica a III-a dupa Rusalii
26-06-2014 | Categorie: Cuvant Evanghelic
CUVANTUL EVANGHELIC
Duminica, 27 aprilie 2014, se va citi la Sfanta Liturghie urmatorul cuvant evanghelic:
Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot trupul tau va fi intunecat.
Deci, daca lumina, care este in tine, este intuneric, cu cat mai mult va fi intunericul!
Nimeni nu poate sa slujeasca la doi domni, caci sau pe unul va ura si pe altul va iubi, sau dupa unul se va tine si de celalalt nu va avea grija;
nu puteti sa slujiti lui Dumnezeu si lui Mamona.
Drept aceea va spun voua: sa nu va ingrijiti pentru viata voastra gandind ce veti manca, ori ce veti bea; nici pentru trupul vostru cu ce va veti imbraca.
Oare, nu este viata mai mult decat hrana, si trupul, decat imbracamintea?
Uitati-va la pasarile cerului, ca nu seamana, nici nu secera, nici nu aduna in hambare, si Tatal vostru cel ceresc le hraneste.
Au nu sunteti voi cu mult mai presus decat ele?
Si cine dintre voi, oricat si-ar pune el mintea, poate sa-si adauge la statura sa un cot? Iar de imbracaminte ce va ingrijiti?
Luati seama la crinii campului cum cresc: nu se ostenesc, nici nu torc, si totusi va spun voua ca nici Solomon, in toata marirea sa, nu s-a imbracat ca unul dintre ei.
Iar daca iarba campului, care astazi este si maine se arunca in cuptor, Dumnezeu in acest fel o imbraca, oare, nu cu mult mai mult pe voi, o putin credinciosilor?
Deci, sa nu duceti grija zicand: ce vom manca, sau ce vom bea, sau cu ce ne vom imbraca!
Ca toate acestea le cauta paganii; doar stie Tatal vostru cel ceresc ca aveti nevoie de toate acestea.
Ci cautati mai intai imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate acestea se vor adauga voua.
(Matei VI, 22 - 33; Duminica a III-a dupa Rusalii)
Evanghelia de astazi a fost numita de Biserica „a grijilor vietii”, pentru ca Mantuitorul vorbeste in aceasta despre faptul ca, adeseori, omul se impiedica pe drumul spre Dumnezeu de probleme pe care le considera mai importante de cat scopul vietii lui.
In fiecare zi alergam dupa lucruri nefolositoare, care pier odata cu noi, lasand deoparte cele ne hranesc, ne imbraca si ne infrumuseteaza cu adevarat.
Cuvintele Mantuitorului, desprinse din predica de pe munte, indeamna la mai multa luare aminte asupra importantei sufletului si mantuirii sale, decat la cele exterioare ale omului. Cele din urma sunt doar mijloace de mantuire, nu scopuri in sine, in timp ce primele sunt valorizate de Insusi Dumnezeu.
Lipsa de grija nu inseamna nepasare, ci echilibru in folosul duhovnicesc. Cele materiale, lasate si ele de Dumnezeu pentru om, sunt folosite atat cat sunt necesare, fara a deveni o preocupare in sine pentru acumulare, imbogatire si utilizare necugetata.
Modele vii ale acestui comportament duhovnicesc fata de cele materiale sunt sfintii, care au depasit limitele materiale, care au inteles sensul spiritual al bunurilor oferite de Dumnezeu, adesea induhovnicindu-le pe acestea; de aceea faceau minuni asupra materiei, pentru ca vedeau si intelegeau duhul din ea.
Acestora le promite Hristos ca vor primi mai mult decat au pierdut lasand cele materiale. Mantuitorul le promite Apostolilor ca vor fi alaturi de El la judecata lumii materiale. Iar daca sfintii au avut modele de intarire si de vietuire pe cei de dinaintea lor, Apostolii nu au stiut la inceput in ce cred, nu stiau nici cum sa o faca, dar nici ce rasplata vor primi. De aceea, asceza lor a fost mai mare…
Astazi praznuim doi dintre apostolii lui Hristos, Petru si Pavel, atat de asemanatori si, totusi, atat de diferiti. Ii sarbatorim impreuna pentru ca au multe lucruri in comun – au fost evrei convertiti, au devenit mari propovaduitori ai Evangheliei, au sfarsit ca martiri. Dar la fel de multe ii deosebesc – unul a fost chemat de Mantuitorul prin cuvant, altul prin minunea de pe drumul Damascului; unul s-a clatinat in credinta si a fost indreptat de Hristos, altul nu s-a mai indoit dupa convertire; unul s-a remarcat prin fapta, celalalt mai ales prin cuvant.
In chip simbolic, Sfantul Apostol Petru reprezinta pentru noi omul firesc, material, cu indoieli si nevoia de certitudine, cu scaderi si ridicari. Sfantul Apostol Pavel este modelul catre care tinde fiecare crestin: odata botezat, devine aparator si propovaduitor al Evangheliei, misionar neobosit, martir fara rezerve.
Si poate mai ales in ziua in care cugetam la ceea ce este mai important in viata noastra, la grijile acestei vieti, aveam nevoie de astfel de modele…